lørdag den 22. marts 2014

Billeder fra nettet

I dag skal vi på jagt på internettet efter billeder, der skal gemmes i de rigtige mapper.

Strengt taget må man ikke bruge andre folks billeder, hvis man ikke har fået lov til det, men alle "stjæler" med arme og ben - og alle ved det.

Det er indlysende, at professionelle tegnere, malere og fotografer skal have et honorar, når deres billeder benyttes. Det er deres levebrød.

Bruger man derimod et billede, der ikke indeholder oplysning om copyright, og ligger det tilmed på en side, der ser ud til at være privat, sker der næppe noget ved at bruge det i privat sammenhæng.

Jeg brugte for nogle år siden et foto fra en avis på en hjemmeside. Journalisten havde givet mig lov til at bruge artiklen. I min naivitet havde jeg ikke taget fotografen i ed. Det blev ordnet med en beklagelse og to flaske rødvin af de bedre.

I skal til hver en tid være velkomne til at bruge mine foto på www.ek-foto.dk